In een organisatie kan het bijna altijd beter, sneller en goedkoper. Daarom bekijken we in deze blog verschillende manieren om de organisatie te optimaliseren. Zorg dat je werknemers beter in staat zijn om hun taken uit te voeren en fouten te elimineren. 

Lean Six Sigma

Lean Six Sigma is een methode die is ontwikkeld om organisaties efficiënter te maken en de kwaliteit omhoog te gooien. Met Lean Six Sigma leer je om processen systematisch te innoveren. Het gaat er dus niet om dat je in een keer resultaat haalt, maar systematisch gaat kijken waar de problemen zijn. Het uiteindelijke doel is om verspillingen te elimineren. Onder verspillingen verstaan we fouten die niet hoeven gemaakt te worden en dus uit het proces gehaald dienen te worden. Lean Six Sigma bestaat uit zowel het Lean als het Six Sigma concept. Beide gedachtegangen komen uit autofabrieken. Motorola zocht een bedrijfsmodel om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Ze moesten en zouden de concurrentie voorblijven. In een autofabriek is het mogelijk om heel snel fouten op te speuren en deze gebreken te elimineren. We raden aan om als management een Lean Six Sigma green belt te worden. Zo heb je in ieder geval de basiskennis om je organisatie beter te maken.

Scrum

Scrum is een framework om op een flexibele wijze producten of projecten te voltooien. Het is in het leven geroepen omdat veel bedrijven spaak liepen door te veel lijntjes uit te gooien en te weinig vis te vangen. Hiermee bedoelen we dat projecten niet snel genoeg geleverd konden worden, en ze dus klanten misliepen. Met scrum werk je in teams samen aan projecten en zet je korte deadlines. Deze deadlines moeten hoe dan ook gehaald worden, zodat je daarna wat ruimte hebt om te ademen. Scrum kennen we uit de rugbysport en is die actie waarbij je als team een blok vormt en als team moet pushen.