Geplaatst op
Je runt geen bouwbedrijf omdat je wil Tweeten, je runt een bouwbedrijf omdat je wil bouwen. Daarom is het goed dat social media uitbesteden ook een optie is. Maar hoe vind je hier de juiste partner voor? Wij geven je vijf tips.
1. Vind een partner die met de markt mee beweegt
Waar de traditionele media niet zo bijzonder snel beweegt – De Telegraaf en het AD zijn al jaren de best gelezen krant – gaat social media hard. Waar Facebook niet zo lang geleden nog MySpace en Hyves verstootte lijkt Facebook nu weer ten onder te gaan aan TikTok. Social media is een wereld van trends die komen en gaan, dus het is belangrijk dat jouw social media partner meebeweegt.
2. Social media uitbesteden zonder verrassingen: zorg voor contante kosten
Veel social media bureaus baseren hun tarieven op de hoeveelheid likes die je ontvangt. Op het eerste gezicht lijkt dit best fijn: je kosten schalen naarmate social media je meer geld oplevert. Het nadeel is alleen dat de meeste voordelen van social media op de lange termijn zijn. Ineens heel veel likes krijgen kan er bij een variabel tarief dus voor zorgen dat je een dusdanig hoge rekening krijgt dat je het niet tot aan het ontvangen van alle nieuwe klanten red.
3. Vindt een partner die zich echt op social media focust
Veel social media marketing wordt door traditionele marketingbureaus uitgevoerd, dit lijkt prima, maar dat is het niet. Social media is namelijk een compleet andere wereld, en het toepassen van traditionele marketingideeën is een complete verspilling van tijd, geld, en moeite.
4. Social media uitbesteden hoeft niet te betekenen dat je de controle verliest
Je wil natuurlijk dat jouw social media jouw bedrijf zo goed mogelijk representeren, en daarom is het belangrijk dat jouw social media partner goed met jou communiceert. We raden je daarom aan om voor een social media bureau te kiezen dat jou iedere post laat controleren voordat het online gaat. Wat we je net vertelden lijkt misschien als iets dat vanzelfsprekend is, maar sommige marketingbureaus zijn een tikje arrogant en willen altijd hun eigen ding toevoegen, ook al is dat vaak helemaal niet nodig.
5. Social media uitbesteden: alleen aan een betrouwbare partner.
Een risicopunt bij het uitbesteden van social media is dat je de wachtwoorden van je accounts moet delen met het social media bureau. Hier is doorgaans niets is mee, als ze er gekke dingen mee doen betaal jij de rekening natuurlijk niet meer. Maar sommige fraudulente bureaus trekken klanten met tarieven die te mooi om waar te zijn zijn. Dit zijn geen echte bureaus, ze proberen enkel jouw accounts over te nemen om ze te gebruiken om hun eigen niet geheel legale zaken te promoten. Daarom is het een must om een partner met een goede reputatie te kiezen, dus lees eerst wat reviews en check of de klanten die ze op hun site vermelden ook echt met hun werken.